TRYKKOGER.DK

Kogetider – ris, bønner og linser

Da jeg anskaffede en trykkoger, var det bl.a. fordi bælgfrugter (især bønner og kikærter) kan tilberedes meget hurtigere end ved normal kogning.

I skemaerne nedenfor er der nogle eksempler, som du kan gå ud fra.

Ris

Ris skal ikke sættes i blød, men skyl dem inden kogning.

Brug to dele vand til en del ris (2:1) – evt. lidt mindre væde ved hvide ris.

Kogetider for hvide, langkornede ris
(basmati mv)

Kogetider for brune, langkornede ris

TIP

Bønner mv.

Bønner skal normalt sættes i blød i rigeligt vand i 4-6 timer. Står i de blød i over 12 timer går de nemmere i stykker, når de koges – det kan være en fordel, hvis de skal pureres (som fx kikærter til hummus).

Iblødsætning er ikke nødvendig, men kogetiden bliver en del længere – se nedenfor.

Kogetiden afhænger også af, hvordan gryden afkøles (læs om afkøling her).

Her er nogle kogetider for nogle af de mest almindelige bønner:

Kogetider for hvide bønner

Sorte bønner er hurtigere at tilberede:
3-6 / 5-9 / 18-25

Kogetider for kikærter

Kogetider for soyabønner

Soyabønner bør stå i blød i mindst 8 timer.

TIP

Ovenstående er primært baseret på  fastcooking.case dem her i Google-oversættelse

Linser og ærter

Linser og ærter kræver ikke iblødsætning. Hele ærter og linser har betydeligt længere kogetid.

Kogetid for røde linser

Kogetid for gule ærter

Kogetid for grønne linser

Tip

Kommentarer?

Det er meget forvirrende at lede efter kogetider på nettet, og der er store forskelle på kogetider mv. Nogle sværger til det ene og andre sværger til det andet. Der er da også mange faktorer, der spiller ind: iblødsætning, afkølingsmetode samt smag og behag. Finder du fejl i tabellerne ovenfor, så læg gerne en kommentar.

Exit mobile version